Narrow your search

Library

UGent (10)

KU Leuven (3)

UAntwerpen (3)

AP (2)

Hogeschool Gent (2)

Odisee (2)

UHasselt (2)

Arteveldehogeschool (1)

KBR (1)

Thomas More Kempen (1)

More...

Resource type

dissertation (12)

book (3)


Language

Spanish (6)

Dutch (4)

French (1)

German (1)


Year
From To Submit

2009 (2)

2008 (3)

2007 (2)

2003 (1)

2001 (1)

More...
Listing 1 - 10 of 12 << page
of 2
>>
Sort by

Multi
Op weg naar zelfstandig leren, effecten van nascholing : effecten van het schoolverbeteringsproject : alle leerlingen bij de les! Met een perspectief op de nascholing van docenten ten behoeve van de ontwikkeling van het zelfstandig leren ...
Authors: ---
ISBN: 9001277705 Year: 1994 Publisher: Groningen Wolters-Noordhoff

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Gedragingen van docenten voor de klas, opvattingen van docenten over nascholing, voorwaarden voor nascholing en de lesbeleving van de leerlingen. Praktijktheorie die beschrijft wat docenten zouden moeten doen om zelfstandig leren een meer centrale plaats in hun lessen te geven.


Dissertation
La relación entre la lectura y la adquisición de vocabulario Exposición teórica Elaboración didáctica con la novela Manolito Gafotas
Authors: ---
Year: 2007 Publisher: Gent : s.n.,

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Doelstelling: Deze scriptie handelt over woordenschatverwerving aan de hand van lectuur.We stellen ons twee onderzoeksvragen.In de eerste plaats vragen we ons af of lectuur (die een erg ruime context biedt) tot een grotere woordenschatverwerving leidt dan woordenschatgerichte activiteiten zonder lectuur (zonder ruime context; geïsoleerde woorden).Vervolgens stellen we ons de vraag welke methode het efficiëntst is om woordenschat te verwerven: de extensieve methode (zonder woordenschatgerichte activiteiten), de intensieve methode (met enkel woordenschatgerichte activiteiten) of de gemengde methode (die extensieve en intensieve lectuur combineert). Middelen of methode: In het eerste deel beschrijven we de verschillende aspecten van de relatie lectuur-woordenschatverwerving, en de verschillen standpunten met hun respectievelijke didactische implicaties (Laufer, Hermann, Pigada & Schmitt, Glencoe/McGraw-Hill, Steinagel en Yamashita).In het tweede deel geven we een typologie van woordenschatactiviteiten. We baseren ons op Implementing The Lexical Approach, van Michael Lewis. In het derde en laatste deel werken we een zelfstudiepakket uit dat een compendium kan zijn bij de roman Manolito Gafotas, van Elvira Lindo. Resultaten: De algemene indruk die we krijgen als we de verschillende theorieën onder de loep nemen, is dat de combinatie van de extensieve en de intensieve methode tot de beste resultaten leidt.Bij het opstellen van de activiteiten voor het compendium hebben we dan ook voor die strategie geopteerd, en we hebben gemerkt dat de combinatie van beide inderdaad de sleutel tot succes is.Aangezien we ook overtuigd zijn van de efficiëntie van de Lexical Approach (uiteengezet in het tweede deel, Michael Lewis), hebben we bij het opstellen van het compendium ruim aandacht besteed aan chunks, collocaties en uitdrukkingen.


Dissertation
Ejercicios de autoaprendizaje a partir de la película 'Carne Trémula' de Pedro Almodóvar.
Authors: ---
Year: 2001 Publisher: Gent : s.n.,

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Doelstelling: Leren luisteren en begrijpen wat er gezegd wordt in de vreemde taal is belangrijk bij het leren van de vreemde taal. Desondanks zijn de meeste taalcursussen die op de markt aangeboden worden, gebaseerd op woordenschat- en grammaticaoefeningen. Maar de meeste mensen willen gewoon Spaans leren om het te kunnen spreken. Daarom hebben wij in deze scriptie een zelfstudiepakket opgesteld adhv de film 'Carne Trémula' van Pedro Almodóvar. Middelen: De film 'Carne Trémula' van Pedro Almodóvar, zelfstudiepakketten voor het Spaans. Resultaten: In deze scriptie is een pakket zelfstudieoefeningen opgesteld, gebaseerd op het aanleren van communicatieve functies van het Spaans. In het theoretisch deel stellen wij een vergelijkende studie voor tussen ons eigen zelfstudiepakket en twee andere communicatieve cursussen. De scriptie onderzoekt ook in hoeverre deze cursussen te vergelijken zijn met ons zelfstudiepakket.


Dissertation
Cataluña: ejercicios de autoaprendizaje en Powerpoint.
Authors: ---
Year: 2007 Publisher: Gent : s.n.,

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract


Dissertation
Venezuela bajo Hugo Chávez: Ejercicios de Autoaprendizaje en PowerPoint 2002
Authors: ---
Year: 2008 Publisher: Gent : s.n.,

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Doelstelling: Het doel van deze scriptie is een cd-rom ontwerpen over de politieke situatie in Venezuela van 1808 tot nu. De nadruk ligt vooral op de periode 1998-2008, namelijk de voorlopige regeerperiode van Hugo Chávez. De cd-rom is bedoeld voor studenten Spaans, maar ook voor iedereen die een gevorderde kennis van het Spaans heeft en geïnteresseerd is in de politiek van Latijns - Amerika. Bij het ontwikkelen van didactisch materiaal is het belangrijk om de objectiviteit te bewaren. Aangezien het politieke leven van Venezuela het onderwerp is van deze cd – rom, is er extra aandacht besteed aan de selectie van de informatie. De gegevens over dit thema zijn namelijk vaak politiek gekleurd.De scriptie bestaat uit twee delen: een inleiding en een cd-rom. De cd-rom bestaat uit een zelfstudiepakket waarin vijf hoofdstukken aan bod komen met telkens tien meerkeuzevragen. In de inleiding wordt meer uitleg gegeven over hoe de cd-rom en meer bepaald hoe de opbouw van de vragen tot stand is gekomen. Middelen of methode: De ontwikkeling van de cd-rom bestond uit drie grote stappen. Eerst werd informatie verzameld via gespecialiseerde bibliotheken, internet, beeldmateriaal en Venezuela - kenners. Vervolgens werd deze informatie grondig met elkaar vergeleken om de neutraliteit van de geselecteerde tekst en het beeldmateriaal te verzekeren. Tot slot werden de geselecteerde gegevens in vragen verwerkt. Elke vraag bestaat uit een inleiding, een vraag, drie antwoordmogelijkheden (multiple – choice) en een feedback. De cd-rom met de vragen, aangevuld met foto's en beeldmateriaal, werd in PowerPoint ontworpen. Resultaten: Politiek is een thema dat de studenten ofwel afschrik ofwel niet erg interesseert. Deze cd- rom biedt echter een neutraal en realistisch beeld van het verleden en de actualiteit van de Venezolaanse politiek. De manier waarop de informatie aangeboden wordt, namelijk door een inleiding, vraagstelling, multiple-choice en feedback, is erg geschikt om een politiek thema interactief te brengen. De gebruiker krijgt hierdoor de kans om op eigen tempo en op een interactieve en zelfstandige manier zijn of haar kennis over de Venezolaanse politiek uit te breiden.


Dissertation
La población indígena de Bolivia Ejercicios de autoaprendizaje en Director
Authors: ---
Year: 2008 Publisher: Gent : s.n.,

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Doelstelling: Het doel van deze masterproef is het ontwerpen van een zelfstudiepakket op cd-rom over de inheemse bevolking van Bolivia. Het zelfstudiepakket is bestemd voor personen met een gevorderde kennis van het Spaans. De masterproef bestaat uit twee delen: een inleiding en een cd-rom. Het zelfstudiepakket op de cd-rom bestaat uit 6 thema's die elk 10 meerkeuzevragen bevatten. Voor elke vraag is er een feedback voorzien. Foto's en Boliviaanse muziek omkaderen het geheel. In de inleiding wordt meer uitleg gegeven over de verschillende soorten geconsulteerde bronnen en over hun bijdrage aan het zelfstudiepakket. Na de inleiding volgt de afgedrukte versie van het zelfstudiepakket. Middelen of methode: Het creëren van het zelfstudiepakket op cd-rom gebeurde in drie stappen:1.Het verzamelen van informatie via boeken, reisgidsen, tijdschriften, kranten, het internet, films, reportages, en informanten. 2. Het verwerken van de gevonden informatie: thema's, vragen, antwoordmogelijkheden en feedback opstellen.3. Het ontwerpen en ontwikkelen van de cd-rom in Director met toevoeging van foto's, muziekfragmenten, en enkele hyperlinks naar filmpjes. Resultaten: Voor mensen die geïnteresseerd zijn in Bolivia en iets willen bijleren over de inheemse bevolking, is de interactieve cd-rom zeer geschikt. De gebruiker kan op eigen tempo alle vragen overlopen en beantwoorden en heeft achteraf een globaal en correct beeld over de inheemse bevolking van Bolivia.


Dissertation
El reggaetón: ejercicios de autoaprendizaje en Powerpoint 2007
Authors: ---
Year: 2008 Publisher: Gent : s.n.,

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Doelstelling: Het doel van deze scriptie is een zelfstudiepakket op cd-rom ontwerpen over het Caraïbische muziekgenre reggaetón. Het zelfstudiepakket is bedoeld voor mensen die minstens een basiskennis van het Spaans hebben. De cd-rom bestaat uit acht hoofdstukken die telkens opgebouwd zijn uit tien meerkeuzevragen. Bij elke vraag is een pagina met feedback voorzien; sommige vragen worden verder aangevuld met extra informatie op een uitbreidingspagina. Het eerste deel van de scriptie bestaat uit een inleiding over de ontwikkeling van de cd-rom. Het tweede deel bestaat uit de oefeningen van het zelfstudiepakket. Middelen of methode: De ontwikkeling van de cd-rom is gebaseerd op het boek Multimedia-Based Instructional Design van William W. Lee en Diana L. Owens. De cd-rom werd ontwikkeld in Powerpoint 2007. De ontwikkeling van de cd-rom omvat vier fasen: verzamelen van informatie, inhoudelijke structuuropbouw, vormelijke structuuropbouw en evaluatie van het zelfstudiepakket. Resultaten: De cd-rom laat geïnteresseerden toe kennis te maken met reggaetón en zijn bredere culturele context. Daarnaast biedt de cd-rom ook een inzicht op de problematiek van de identiteitsvorming van de Caraïbische diaspora in de Verenigde Staten.


Dissertation
Les technologies de l'information et de la communication engrammaire. Une tentative d'intégration.
Authors: ---
Year: 2003 Publisher: Gent : s.n.,

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Doelstelling: De docenten van de Franse vakgroep aan Hogeschool Gent - Departement Vertaalkunde Mercator, vonden dat sommige hoofdstukken grammatica niet meer in de colleges moesten behandeld worden, en dat deze best tot zelfstudiepakketjes konden worden verwerkt. Zo zou meer tijd kunnen besteed worden aan andere onderwerpen (vb. aan moeilijkere stukken grammatica, meer mondelinge oefeningen, etc.) In het kader van dit project is de bedoeling van deze scriptie de creatie van een zelfstudieprogramma Franse grammatica voor de studenten van de eerste kandidatuur. Middelen of methode: We bekeken eerst een aantal factoren die het leerproces beïnvloeden (de leercyclus van Kolb, het psycho-affectieve veld, de leerstijlen, etc.) en namen enkele nieuwe onderwijsmethoden (probleem- en projectgestuurd onderwijs) onder de loep. Voor de selectie van de hoofdstukken grammatica vroegen we advies aan de docente Franse grammatica en namen we een enquête af bij de studenten van de tweede kandidatuur. Bij de totstandkoming van het computerprogramma maakten we gebruik van a.c.e 1.5 en van Blackboard. Resultaten: Het resultaat van deze scriptie is de uiteindelijke creatie van een zelfstudieprogramma Franse grammatica voor de studenten van de eerste kandidatuur.


Dissertation
Trier: instruktives CD-ROM Multimedia-Paket (Powerpoint 2003)
Authors: ---
Year: 2009 Publisher: Gent : s.n.,

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Doelstelling: Het doel van deze scriptie is het ontwerp van een instructieve cd-rom over de Duitse stad Trier als aanvulling bij toeristische reisgidsen en websites over Trier. Dit ontwerp houdt rekening met de basisprincipes van computerondersteund leren. Geïnteresseerden met een basiskennis van het Duits kunnen aan de hand van de cd-rom op een aangename, ontspannen manier iets over de stad bijleren. De cd-rom bestaat uit zes thema's met elk tien meerkeuzevragen. Per vraag worden drie mogelijke antwoorden gegeven, die steeds gekoppeld worden aan de nodige feedback. Aan de hand van de bijbehorende foto's kan de gebruiker een duidelijk beeld van de stad vormen. Middelen of methode: Voor de ontwikkeling van de cd-rom werd in hoofdzaak de methode van Lee & Owens (2004) gebruikt, die evenwel ook getoetst werd aan de relevante wetenschappelijke literatuur over computerondersteund leren. De methode van Lee & Owens bestaat uit volgende vier hoofdfasen:1) analyse van de verwachtingen van het doelpubliek 2) ontwerp van de cd-rom3) ontwikkeling van de cd-rom4) evaluatie van de cd-rom door het doelpubliek Resultaten: De cd-rom biedt de gebruiker de mogelijkheid om op een interactieve, ontspannen manier heel wat over Trier bij te leren. Bovendien wakkert de cd-rom ook het verlangen bij de gebruiker aan, om de stad te bezoeken. De zes thema's geven een globaal beeld over wat de gebruiker van Trier kan verwachten.


Dissertation
El Patrimonio de Tenerife Ejercicios de autoaprendizaje en Adobe Captivate
Authors: ---
Year: 2009 Publisher: Gent : s.n.,

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Doelstelling: Het doel van deze scriptie is het ontwerpen van een zelfstudiepakket op cd-rom die een overzicht biedt van het cultureel erfgoed van Tenerife. De scriptie bestaat uit 2 delen: een inleiding en een cd-rom. De inleiding legt de nadruk op hoe de cd-rom stap voor stap tot stand is gekomen en hoe de geconsulteerde bronnen het best gebruikt worden. De cd-rom is onderverdeeld in 4 hoofdstukken bestaande uit telkens 10 meerkeuzevragen. De hoofdstukken behandelen telkens een ander thema, hetzij: natuur, cultuur, gastronomie en feesten. Na elke vraag is er een feedback voorzien. Deze cd-rom is geschikt voor zowel studenten als toeristen die over een gevorderde kennis van het Spaans beschikken. Middelen of methode: Het creëren van een zelfstudiepakket gebeurde in 4 stappen: 1. Het verzamelen van informatie door middel van bronnenonderzoek: boeken, reisgidsen, artikels, reportages, brochures, foto's en beeldmateriaal. 2. De gevonden informatie met elkaar vergelijken. 3. Het verwerken van de informatie: opstellen van de inleiding, vragen, keuzemogelijkheden en feedback. 4. Het ontwerpen van de cd-rom in Adobe Captivate. Resultaten: Een interactieve cd-rom die door het gebruik van hyperlinks en foto's een actueel licht werpt op het erfgoed van Tenerife. Door telkens na de vraag feedback aan te bieden, blijft de gebruiker zonder twijfels achter en krijgt hij zo een correct overzicht van wat Tenerife allemaal te bieden heeft.

Listing 1 - 10 of 12 << page
of 2
>>
Sort by